dinsdag 12 mei 2009

Debateer mee met Visie NL !
Aanmelden via politiek.visie@gmail.com
o.v.v Naam, Telefoonnummer en aantal plaatsen (max 2 per aanmelding)

9 juni 2009 – 19u tot 22u – Rotterdam
(Wilhelminakade 909, achter Hotel New York)
Van partijpolitiek naar themapolitiek
Politiek, media en burgers houden elkaar in een houdgreep door zich te veel te richten op de korte termijn. Het gevolg hiervan is dat duurzame oplossingen stagneren. De partijpolitiek laat zich leiden door individuele belangen, zoals zetels en persoonlijke carrière en de media door kijk –en verkoopcijfers. Het resultaat is dat burgers te weinig geïnspireerd worden om verworvenheden los te laten voor een duurzame toekomst.
Juist nu hebben we daadkracht nodig op een aantal belangrijke thema’s, zoals: houdbaarheid van de overheidsfinanciën, klimaat –en energievraagstukken en de concurrentiekracht van Europa. Verandering van partijpolitiek naar themapolitiek zorgt ervoor dat inhoud en kennis regeren boven individuele belangen. Themapolitiek stimuleert het maken van een duurzaam, visionair beleid, waarbij moeilijke keuzes voor de lange termijn niet uit de weg worden gegaan. Daadkrachtige keuzes op belangrijke thema’s geven de burger inspiratie om te bouwen aan de gezamenlijke toekomst van Nederland.

Is dit de koers naar de toekomst? Vaar en discussieer mee!
In het debat willen we de oorzaken achterhalen waarom de korte termijn te veel politieke aandacht krijgt en hoe themapolitiek ervoor kan zorgen dat de inhoud en kennis kunnen regeren boven individuele belangen.
Ga met ons in debat met aansprekende figuren uit media en politiek:

Sprekers: De heer A. Rinnooy Kan (Voorzitter van de SER)

De heer W. Breedveld (Columnist van dagblad Trouw)

De heer R. in ’t Veld (Voorzitter Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en
Natuuronderzoek)

Meld je aan via
politiek.visie@gmail.com.
Let op: er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.

Speelbal van de medialogica
woensdag 22 oktober 2008

Gastcolumnist Willem Breedveld is columnist van dagblad Trouw

Het is overdreven om niet te zeggen krankjorum om de enorme impact van gebeurtenissen in de Goudse wijk Oosterwei en in de financiële wereld op het conto van de media te schrijven. Een Tweede Kamer die in Gouda een in brand staand Nederland ontwaart, is daarvoor echt zelf verantwoordelijk. En je kunt het de media ook niet kwalijk nemen dat ‘ín het nieuws over de kredietcrisis de toonzetting van vrees en crisis de boventoon bleef voeren’, met alle gevolgen van dien, zoals de communicatiedeskundigen Jan Kleinnijenhuis en Wouter van Atteveld in Trouw van 18 oktober vaststellen.
Toch is het op zichzelf niet zo vreemd dat De Rode Hoed in een in samenwerking met Trouw opgezette debatcyclus over crisisverschijnselen in de democratie deze week ook één avond heeft uitgetrokken voor de rol van de media. De belangrijkste reden is dat de media zijn uitgegroeid tot een formidabele kracht. Zelfs in die mate dat sommige wetenschappers zeker menen te weten dat we inmiddels in een mediacratie leven. In een wereld dus waarin niet de werkelijkheid zelf (voorzover we die al kunnen kennen) de gang van zaken dicteert, maar de door de media opgeroepen werkelijkheid.
Veruit de interessantste vraag is, wie of wat deze macht beheerst? Zijn dat journalisten die voor het grootste deel tekenen voor de inhoud? Zijn dat personen en/of instellingen die de media in eigendom hebben? Zijn dat de kijkers/luisteraars en lezers die op grond van hun mediagebruik indirect bepalen wat er in de mediawereld te koop is? Of wordt het mediawereldje, net als in de gewone wereld, inmiddels domweg beheerst door de logica van de markt, i.c. de medialogica?
Ik hou het op het laatste. De media zijn in hoge mate speelbal geworden van een meedogenloze media¬logica. Zij zijn meegegaan in een trend waarin de logica van de markt dominant is geworden. Die dominantie heeft het mediawereldje enorme impulsen gegeven. Het is er in menig opzicht rijker, beter en welvarender van geworden. En dankzij deze logica hebben de media zich hier kunnen ontworstelen aan de greep van de politieke klasse en het establishment. Maar het ging uiteindelijk ook ten koste van een gevoel van verantwoordelijkheid voor de publieke zaak. En zoals we inmiddels in de financiële sector kunnen waarnemen: zonder gevoel voor verantwoordelijkheid, zonder enig moreel besef, is de markt op drijfzand gebaseerd.

Auteur: Willem Breedveld 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten